donderdag 31 maart 2016

In tijd van nood kent men zijn vrienden.

Mijn oog viel op een krantenkop, Hongerdood dreigt voor 400 honden.


Wat is dat voor een verhaal? Als grote dierenliefhebber gingen mijn haren meteen recht overeind staan, en ik begon meteen het nieuws uit te spitten.

In een notendop:
Just Dogs, een bedrijf van broodfokker Gerd W. uit Kasterlee heeft op donderdag 24 maart 2016, vrijwillig de boeken neergelegd. Het bedrijf had zo’n 1,7 miljoen euro openstaande schulden, voornamelijk bij de fiscus en de RSZ.
Sinds die dag is curator Bruno Van Impe uit Deurne verantwoordelijk voor de afhandeling van het faillissement. De curator is op bezoek geweest in de fokkerij en heeft daar 402 honden geteld. Naar zijn normen zagen die honden er niet verzorgd uit. Zijn medewerkster moest de stallen vroegtijdig verlaten omdat ze de gortigheid niet meer kon aanzien.
Volgens de curator staat de rekening van Just Dogs in het rood. Hij heeft contact opgenomen met het dierenasiel Veeweyde in Turnhout, maar dat kan geen vierhonderd honden opvangen.
Nu richt hij zich tot de Vlaamse overheidsdienst Dierenwelzijn die onder bevoegdheid van minister Ben Weyts (N-VA) valt. “Inspecteurs van Dierenwelzijn zijn woensdagvoormiddag komen kijken. Ze stelden geen problemen vast en zijn weer vertrokken”, aldus Van Impe. “Ik heb duidelijk gezegd dat er geen geld was om de honden te voederen en heb gevraagd wat er met hen moest gebeuren. Ik kreeg te horen dat het mijn verantwoordelijkheid was omdat ik de curator van het failliete bedrijf ben.”


Je kunt toch niet zomaar 400 honden laten creperen?
Ook op Facebook laten mensen ondertussen hun ongenoegen blijken, en ik besloot wat rond te bellen.
Eerst Gaia die hun steun al hadden toegezegd.

Ik kreeg een hele vriendelijke dame aan de lijn. Ze was blij met de aangeboden hulp, maar jammer genoeg zijn ze momenteel machteloos. Het faillissement wordt behandeld door de curator, maar die is niet bereikbaar. Zelf viel ik ook op zijn voice mail.
Ze raadde me aan een email te sturen naar het kabinet van minister Weyts op het emailadres kabinet.weyts@vlaanderen.be en hen te vragen in actie te komen.

Van de dame van Gaia had ik ook een telefoonnummer van Dierenwelzijn gekregen en ook daar werd ik vriendelijk te woord gestaan.
Volgens Dierenwelzijn is er momenteel minimale bezetting, en worden de honden verzorgd. De verblijven worden onderhouden, ze krijgen eten en drinken en er is ook medisch toezicht.

Er zijn heel veel mensen die hun hulp aanbieden, dat is hartverwarmend, maar onmogelijk te coƶrdineren.

Ik denk dat we Dierenwelzijn best op hun woord geloven dat er voor de dieren gezorgd wordt, maar dat mailtje heb ik toch gestuurd.


En zelfs al ben je geen echte dierenvriend, je kunt niet ontkennen dat wij honden nodig hebben, en zij ons.
Je kunt ze niet de ene dag inzetten om bommen op te sporen om ze de andere dag af te danken.

En al is het maar alleen al voor dit:



Dit mogen we niet toestaan:


Delen jullie dit bericht ook?

Update op GVA, er wordt inderdaad voor de honden gezorgd.

En nog meer goed nieuws op 1/4, Minister Ben Weyts heeft beslist dat alle honden worden opgevangen in asielen. Nu hoop ik maar dat ze snel geadopteerd worden.

Geen opmerkingen: