zondag 31 januari 2016

Alles kan beter. De Post.

Ik bestel geregeld postzegels via "Mijn Zegel"
Leuk toch, die gepersonaliseerde postzegels. Ik gebruik hetzelfde design als dat van mijn business cards, en ben best trots op mijn Corporate Identity.


Nu zat ik bijna door mijn voorraad eigen zegels heen en plaatste vorige week een nieuwe bestelling.
10 vel postzegels voor binnenlandse verzendingen, en 1 vel postzegels voor buitenlandse verzendingen.

Aangezien ze voor zakelijk gebruik zijn - wie stuurt er nu nog brieven, niemand toch? Alleen facturen moeten soms nog per gewone post - bestelde ik ze op naam van mijn BVBA en klikte ik de optie om een factuur te krijgen aan.

Een paar dagen later al belt de postbode met een aangetekende zending, joepie, mijn postzegels.

"Ik heb een aangetekende zending voor Antwerpconnection. Wie bent u?"
"Ik ben de zaakvoerder."
"Heeft u een volmacht?"
"Ik ben de eigenaar van de BVBA"
"Jamaar heeft u een volmacht?"
"Nee, ik ben de eigenaar. Waarom zou ik mezelf een volmacht geven?"
"Ja sorry, u heeft een volmacht nodig. Ik mag u de zending niet geven."

Ik moet dus eerst een volmacht krijgen van de Post die ik aan mezelf moet geven via de Post alvorens ik een door mezelf bij de Post bestelde, aan mijn eigen BVBA gerichte bestelling met postzegels van de Post in ontvangst kan nemen.
Bent u nog mee?

Volgens de postbode had ik genoeg aan een documentje van de kruispuntbank.

Ik ging online voor het documentje. Zoekresultaten bij de vleet.



Ik klikte door naar de link via de post


De B-post volmacht is betalend, maar vooral de lijst handelingen die je ervoor moet uitvoeren vond ik nogal lang en omslachtig


De postvolmacht van de Kruispuntbank van Ondernemingen is gratis, maar als ik daarop klikte kreeg ik dit


Dan maar rechtstreeks zoeken naar 'volmacht post kruispuntbank' en dan kom je op een zeer toegankelijke, overzichtelijke en gebruiksvriendelijke website (pun intended).

Ha, een tekstblokje over "mandaten POST" met een directe link

die ik meteen downloadde. Het was een PDF file van 13 bladzijden, even toegankelijk, overzichtelijk en gebruiksvriendelijk als de website by the way.

Dus lieve mensen van de Post, het ligt ongetwijfeld aan mij, maar ik geef het bij deze op.

Gelukkig had ik gekozen voor betaling na ontvangst factuur, en de factuur zit bij de zegels die ik niet krijg van jullie zonder volmacht.

Dus weet je wat, hou mijn zegels maar, of beter nog, gebruik ze.
Stuur eens een verjaardagskaart naar een uit het oog verloren vriend(in), een romantische liefdesbrief naar je eigen partner, een grappige kettingbrief waarmee je na een tweetal weken een gros cupcake-recepten in je brievenbus krijgt, of waarom geen ansichtkaartje uit eigen stad naar je ouders?
Met andere woorden maak er een hoop mensen blij mee, het zal me leren zo ijdel te zijn dat ik postzegels wil met mijn eigen afbeelding erop.

Ik koop wel een velletje Flupkes voor op mijn facturen.

2 opmerkingen:

life_support_machine zei

beste stadsgids Carolien,

mijn naam is joeri en ik volg dit jaar een opleiding op het CVO Antwerpen. dit bericht werd mij doorgestuurd door een collega-medestudent.
in het professionele leven ben ik kantoorhouder van Bpost. ik heb je blog doorgenomen en ik begrijp je ergernis. ik vind het echter te kort door de bocht gaan met wat je schrijft over bpost.
daarom nodig ik je uit zodat ik je meer duiding kan geven over het "waarom" van de houding van de postbode. ik doe dit met een open geest, indien je hierop ingaat verwacht ik dan wel hetzelfde van uwentwege. akkoord?
je kan me vinden op het postkantoor van Kalmthout

met vriendelijke groeten

joeri D'Haens

Carolien zei

Beste Joeri,
Bedankt voor uw reactie.
Mijn 'ergernis' zoals u het omschrijft is totaal niet gericht op de postbode. Het was een hele vriendelijke dame die me aanraadde een document op te vragen via de kruispuntbank. Zij volgt enkel orders op, ik verwijt haar helemaal niets. Ze was nog zo lief om te zeggen dat wanneer ik het document had, ik om een herbezorging moest vragen, dan kwam ze graag terug.
Maar geef toe dat het - vooral in deze situatie - een absurd verhaal is.
Ik bestel postzegels bij de Post, doch wanneer de Post ze me opstuurt en de postbode ze in haar hand heeft aan de deur van mijn kantoor, mag ik ze niet in ontvangst nemen omdat ik, de zaakvoerder, geen volmacht kan tonen?
Het gaat om een bestelling postzegels. Niet over een belangrijk contract, een cheque, andere waardepapieren, een PV, ...
Daar moet ik aan toevoegen dat - wanneer ik daarna op zoek ga naar het benodigde document - één link op de site van de Post een dode link is, en de instructies via de andere link - om het voorzichtig uit te drukken - zeer uitgebreid zijn en de hele procedure minstens twee weken in beslag neemt.
Ik ga van mezelf niet zeggen dat ik uitzonderlijk intelligent ben, echter, ik heb hoger niet-universitaire studies afgerond met redelijk succes (nooit gedubbeld in mijn hele schoolcarrière van mijn 6 tot mijn 21 jaar) en ben ondertussen 10 jaar zaakvoerder van mijn eigen bvba.
Ik leef mee met jonge, onervaren mensen die vol enthousiasme een bedrijfje willen opstarten en misschien de Nederlandse taal nog niet helemaal machtig zijn.
Je moet veel geduld hebben in deze wereld.
Weet je wat nog het beste helpt? Een gevoel voor humor. Dat was vooral de insteek van deze blog. Ik hoop dat u toch even heeft moeten glimlachen bij het lezen.
Nog een fijne dag en veel succes met uw opleiding en verdere carrière.